Lightyliving

Live now when you are alive

Året igång

Så var då alla helger över för denna gången! Julledigheten var skön och välbehövlig. Nu känns det bra att komma igång med jobbet igen.

Den nya spisen är underbar att använda. Jag har börjat baka igen! Älskar att baka matbröd och slippa köpa bröd. Det godaste brödet är det enklaste att baka

1 liter vatten

1 pkt  jäst

1 tsk salt

0,5 dl olivolja

2 liter kärnvetemjöl

5 dl havregryn

Lös jästen i lite ljummet vatten, häll över mjölen o saltet och sedan resten av vattnet. Arbeta ihop så degen släpper bunken

Låt jäsa 1 timme.  Baka ut och knåda ordentligt. Forma till 3 limpor och låt jäsa en halvtimme till. Pensla med vatten och sätt in i 200 gradig ugn i 40 minuter ungefär. Klart!

Ibland blandar jag  lite olika med mjöl, lite rågsikt, då får det jäsa i 1 ½ timme. Linfrö eller solrosfrön kan också tillsättas.

Men grundreceptet blir ett fantastiskt gott bröd som till om med barnen gillar kanterna 🙂

Jag tål det brödet bra, i vanliga fall har jag svårt med vetebaserade bröd. Vet inte varför köpebröd gör min mage oglad?

januari 9, 2012 - Posted by | alternativ, Familj, Hälsa, inspiration, planering, recept, Skönhet och Hälsa, Stroke | , , ,

2 kommentarer »

  1. Hembakat matbröd är verkligen gott! Ett tag bakade jag mycket matbröd men det var länge sedan nu…

    Kram och ha en skön ledig dag!

    Kommentar av Znogge | januari 9, 2012 | Svara

  2. Looong time – no see

    Kommentar av RackarTuss | januari 31, 2012 | Svara


Kommentera

