Lightyliving

Live now when you are alive

Överlevnadsexpert?

Ja, när jag tänker på  hur mitt liv tagit olika riktningar efter både otäcka sjukdomar och rå misshandel så förundras jag över att jag lever och mår så bra ändå som jag gör.

De första 30 åren var spännande och jag avslutade dem med att få mitt första barn. Fick därefter två till inom 3 år. Några år därefter fick jag cancer i livmodern och fick göra en snabb op som lyckades bra. Tur att det inte spridit sig eftersom det var elakartat. Tog mig sen upp igen både fysiskt och psykiskt trots att jag var ensamstående en stor del av tiden mellan 30 och 40.

I 40-årsåldern levde jag med en man som gjorde mig väldigt illa när jag inte ville gå med på alla lögner som serverades. Misstankar som besannades, olika saker jag fått reda på i efterhand. Kontrollbehovet som urartade i en rå misshandel på självaste torget i stan. Lite rå humoratt där numer står en staty som heter Glädjen på exakt den platsen. Men det var en stor befrielse och glädje att efter några års förföljelse kunna börja leva igen.

Slutet av 40-årsåldern träffade jag min man som jag nu lever med. Vi har gått igenom en massa med både hans och mina barn men klarat ut det. En resa i sig.

Året 2006 i januari fick jag en stroke som satt sina spår och förändrat mitt liv. Både till det bättre och sämre. Det sämsta är att jag inte orkar ha så roligt som jag skulle vilja för det kostar på för mycket för min hjärna.  Det bra är att jag kan jobba med det jag gillar bäst, friskvård. Jag kan jobba i min egen takt. Sen är det tider förstås när en halvtid är för mycket för mig också. När de där satansnätterna kommer och sömnbristen gör mig överhettad i hjärnans kemiska balans.

Men livet rullar på och jag är oerhört tacksam att nu också tagit mig igenom en lunginflammation. Är på andra sidan det jobbiga. Kan andas. Fantastiskt hur kroppen kan läka. Fast det är klart, har ju fått hjälp av penicillinet. Annars vet jag inte hur det gått.

Har nog haft en väldig nytta av att ha lärt mig yogaandning och medicinsk yoga för självläkning. Det tror jag på, skulle inte varit där jag är idag om jag inte haft det.

Så denna dagen idag, på rätt sida av året känns inte så tokig. Rätt fantastisk faktiskt! :-))

januari 12, 2010 - Posted by | breathing, inspiration, Skönhet och Hälsa, stress, Stroke, stroke trötthet värk, trötthet, utmaning

4 kommentarer »

  1. Hej vännen ♥
    Jag har inte varit inne och läst hos dig på väldigt länge. Skönt att du känner dig friskare nu, vilken pärs du gått igenom. Jag som bara haft en vanlig bonnförkylning tycker att det är jobbigt nog. Tänk vad människan och kroppen kan kara av! Tur att det finns de som vill jobba som läkare – och tänk så mycket de hjälper oss andra!
    Stor varm kram till dig ♥

    Kommentar av Anni | januari 13, 2010 | Svara

    • Heej Anni! Tack, ja det var ett tags sen vi skrev hos varandra, jättehärligt att du kikade in hos mig 🙂 kraam

      Kommentar av moniqas | januari 13, 2010 | Svara

  2. Men Moniqa, vad mycket du gått igenom. Beundransvärt hur du lyckats hålla ditt goda humör uppe. Du är verkligen en kämpe! Kramar i mängd!

    Kommentar av Carina | januari 14, 2010 | Svara

  3. Du är elöverkänslig gumman, om du inser det kommer du att klara av dina problem på ett bra sätt. Vägrar du inse detta kommer du att få stora problem.

    Kommentar av Hans | december 11, 2011 | Svara


Kommentera

