Lightyliving

Live now when you are alive

Nödrop från en med aspergers och bipolär sjukdom

Men då, lilla trevliga friska människa

du ska ut och jobba vilka resurser du har
inte är du sjuk
du är inte sjuk nej absolut inte
att jag är sjukskriven sedan många år
är inget vi behöver reflektera över
det var bara ett påhitt
journaler och sjukdomshistoria
sådana saker pratar man inte om nuförtiden
man struntar blankt i läkarna och
vad de anser och förordar
när det gäller sådana dumheter
som rehab och behandling 

för moderaterna
tillsammans med FK
har bestämt
att det är de nya reglerna som gäller
så det finns inga sjukdommar längre 
så jag är bara ett tabu ett stort
djäkla TABU

man talar inte om sådana som mig
vi finns inte
vi är osynliga i våra alldeles normala skal
vi lever på
går till affären som
alla andra simmar joggar promenerar
äter städar och läser precis som ni

men vi är hjältar
som lärt oss dölja och hantera
en psykisk sjukdom 
som handlar om en skör kemi
den uppträder i skov
beroende på livssituation 
jag har lärt mig varningsklockornas slag
ljuden av dem 
jag vet när det är dags att
skona omgivningen från galenskapen

gömma den och låsa in den
min sjukdom syns inte utanpå
inte så länge jag kan hålla den i styr
skulle jag börja tappa greppet
stoppar jag ner den i ångestens tvångströja
drar ur jacket och drar ner för
fönstren 
där dör jag
där ingen ser
när de andra dyker upp
hos mig
de utan namn
jag vill aldrig veta
aldrig någonsin
vill jag veta vad de heter

jag vill inte veta av dem
fast de är mina egna 
mina egna personlighetsförändringar
de som jag aldrig sett
men känt skuggorna av när
de svept in över hjärnans vindlingar
med demoner av aska
mardrömmar av blod
rivna och sargade av barrikaderna mot
galenskapens gränsland
vill du gå där med mig
trösta mig
när jag skriker
bränna dig på mina sår
nej jag tänkte väl det
jag skulle ändå aldrig låta dig
du kan inte koden

du skulle tolka allt fel och
du skulle bli skadad

du har inget giltigt
passerkort

vad vet du om att leva med
psykisk sjukdom

du skulle inte överleva i fem minuter
är jag rädd

det har tagit mig år av kamp
att reparera rädslan och smärtan hos mina närmaste
som sett det ingen borde behöva se
nu när vi kan vara nära varandra igen
när vi äntligen började kunna ana ett ljus
en möjlighet
så river ni upp alla såren
väcker all smärta igen

ni förstår inte

rädd du skulle bli så rädd rädd rädd

men ni är inte rädda för att förstöra mitt och
mina anhörigas liv
beslagta mina chanser till ett friskt liv
stjäla samhörigheten och tryggheten
i att ha kontakt med varandra inom
en familj

ni dödar mig och så många andra
i min situation och deras famijler
deras barn
ni skulle skämmas
är jag rädd

du skulle vara rädd
för att du begår ett oförlåtligt fel 

RÄDD får jag inte tillåta mig själv
att vara då skulle jag gå under

se på mig
här är jag

ser ut som du
går som du
jag är en människa 
detta är mitt  livsverk

JAG ÄR MITT LIVSVERK
jag är kampen
den ständiga kampen
som ingen  ser
den har gjort mig till
en levande människa precis som du
jag vet VÄLDIGT mycket om att
vara en levande varelse

gör du

vet ni överhuvudtaget någonting alls
om rättvisa moral och medkänsla

vet ni någonting alls om verkligheten
som människorna lever i

ps
kära FK när ska ni göra något åt era evighetslånga handläggningstider
jag har fortfarande inte fått mitt beslut, bara muntliga löften och dåliga ursäkter, jag har fortfarande inte fått mina pengar som ni fryst inne på grund av det..har ni kanske slarvat bort det i omorgansitationen? Det har gått flera månader nu. Efter årskiftet får jag inga pengar alls om ni inte tar tag i det, ska jag gå till socialen då och vad tror ni att de tycker om det!? Jag är djävligt less på att ligga och kravla mellan stolarna, mitt liv är tillräckligt jobbigt som det är! Min terapeut berättade för mig att han suttit i tio möten med er förra veckan angående andra patienter som är drabbade på samma sätt som mig, är det så man sparar in på personal och utgifter, tyvärr får inte mitt logiska tänkande det att gå ihop!

Carola Zettergren    www.poeter.se

http://www.webbprodukter.se/sjuka/  angeläget..skriv på!!

december 7, 2009 - Posted by | aspergers syndrom, beräkningar | , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Tack Moniqa! Du gör en stor insats !

    Kommentar av carola | december 7, 2009 | Svara

  2. Tänkvärt!

    Kommentar av Znogge | december 8, 2009 | Svara


Kommentera

