Lightyliving

Live now when you are alive

Onsdag och yogastart

Helgen var mysig och vi var både i skogen och plockade svamp och på Nora Marknad där jag köpte en jättefin korg.

200908301069

 Mys hemma och var ute i trädgården. På måndagen hade jag litet minikalas med pärontårta för jag fyllde år efter att ha skjutsat Älsklingen till tåget. Min bästa väninna och kollega uppvaktade med lite paket och vi surrade hela kvällen om ditt och datt. Jättekul!

EvaGratulerar

Det fina fruktfatet fick jag av mitt lilla barnbarn..tänk vad de kan hitta på när de är 3 ½ månad *hihi*  Älsklingen gav mig ”presentkort” till ett par stövletter och jeans. Av mor fick jag nya solglasögon och min ene lillebror 4 trisslotter (dock utan vinst)

Idag ska jag starta upp min medicinska yoga igen och ha 10 veckor framåt. Har full grupp och det är kul att så många vill gå och lära sig.  De brukar säga efter några gånger att de märker ´vilken skillnad det är när de praktiserat djupandningen vid stress och i jobbet när de känt att det knutit sig i kroppen av all jäkt. Att de inte ens tänkt att det gått att ta så djupa långsamma andetag och det skulle göra skillnad.

Ja detär ju konstigt egentligen…att det som vi gör så många gånger om dagen…. andas…  inte används för det verktyget har vi ju med oss alltid. Som små barn andades vi perfekt men ju äldre vi blir så dras bröstkorgen ihop av stress, negativa upplevelser, rädsla…ja..listan kan göras lång. De första lugna djupa andetagen, när man andas in luft i hela lungorna…ända nerifrån och ända upp till nyckelbenskanten kan i första ögonblicket kännas jättekonstigt. Men ju mer man försöker slappna av och ge efter för spänningarna i bröstkorgen så helt plötsligt känner man att …men jisses… så den kan utvidgas! och efter en tids varsam övning så går det lätt att ta de där lugnande djupa andetagen genom näsan.

Andas  genom näsan innebär att man andas längre bak i näsan så näsvingarna slappnar av och vidgar sig..inte fram för då drar nästan de ihop sig istället och man kan tycka att man har svårt att få igenom tillräckligt med luft. Testa och känn skillnaden.  När du gör rätt så är det ”nästan” så det blir ett litet väsande ljud och på gränsen till snarkning.

Att andas genom näsan bidrar till att du får rätt luftfuktighet, rätt temperatur och bättre skydd mot orenheter i luften.  Om du vill lära dig  mer om andning finns det att läsa härhttp://www.medicinskyoga.se/medicinsk-yoga-andning.htm

Intressant att kunna påverka om man vill bli pigg eller avslappnad och sömnig 🙂

Igår var det verkligen en sommardag!! 24 grader varmt i skuggan och klarblå himmel, första september kunde inte ha börjat bättre. Idag är det dock lite svalare i vinden och den kommer mera från väster. Men det är halvklart och flyende molntappar på himlen. Kanske kan bli en gräsklippardag? Hoppas det, för gräset växer sanslöst med alla regnskurar som driver på.

Önskar er en fin onsdag och många sköna stunder i höstsolen. *kram*

september 2, 2009 - Posted by | 1 yoga, alternativ, andliga energier, Barn, birthday, Blommor, children, energy, Familj, inspiration, positiv, Simple life, Skönhet och Hälsa, stress, Stroke, terapier, Vänner från förr, yoga må bra

2 kommentarer »

  1. Grattis så här några dagar i efterskott! Låter som att det blev ett mysigt firande. Ja, tänk så påhittiga barnbarnen är när det gäller presenter…

    Kram!

    Kommentar av Znogge | september 2, 2009 | Svara

  2. Hej!
    Väldigt trevlig blogg vill jag börja med att säga. Mycket spännande att läsa. Har redan läst massor, men kommer att läsa ännu mer.
    Sedan vill jag hålla med om det där med yoga och andning. Tränar själv olika andningsövningar regelbundet och det är fantastiskt! Om man av någon anledning håller upp ett tag och sedan börjar på igen, så märker man tydligt vad ”lite frisk luft” kan göra.
    Lycka till med allt du gör! Jag lägger dig bland mina länkar så att jag lätt hittar hit igen och kan läsa mer om allt spännande du skriver.

    Kommentar av yogamatta | februari 11, 2010 | Svara


Kommentera

