Lightyliving

Live now when you are alive

Äntligen fredag! Tankeställare i kommentar om barnfoton på nätet

Ja, det ska bli skönt att gå hem idag och vara ledig några dagar. Och på söndag ska jag på en kurs i meditation och yoga. Ska bli spännande! 🙂

Har sovit gott och ville knappt vakna idag. drömde en massa konstigt innan jag vaknade och var så där tung i kroppen och sömnig i ögonen. Men men, det var bara att kliva upp och göra morronpasset med allt det innebär.

I föregående inlägg fick jag en lååång kommentar om att lägga in barns foton på bloggen och det var hemskt att börja tänka i de banorna som det inlägget handlade om. Personen har startat en insamlingslista som ska skickas till någon på regeringsnivå om att man inte får använda barnens foton på nätet för de kan användas i snuskiga syften.

Ja, vad ska man säga och tycka om det?? I min värld har det inte funnits att jag skulle vilja mina barn något illa när jag lagt ut något gulligt kort. Men såna här inlägg gör ju att man får en klumpkänsla i magen.

https://moniqas.wordpress.com/2009/01/22/ah-vilken-snygg-kudde/#comments

Läs gärna Always kommentar och ha en åsikt!!

I helgen kommer bara en av Älsklingens söner eftersom den äldste är på praktik i Göteborg då han går Hotell-Rest.linjen. Måste vara spännande att få testa att jobba ”på riktigt” lite  mera. 🙂

Ni får ha en bra och fin helg och jag hoppas ni får precis som ni vill!!

*varma kramar från östra kanten av Värmland**

januari 23, 2009 - Posted by | alternativ, Barn, children, Familj, pictures | , ,

8 kommentarer »

  1. Always har helt rätt! Har man lagt ut en bild på nätet så är den bilden i allmänhetens händer och kan användas i felaktiga och olagliga syften. Jag hade själv varig mycket sparsam med bilder på barn och ungdomar. Man kan tycka att det är en harmlös semesterbild på en lättklädd tonåring eller ett naket barn men var den bilden hamnar nästa gång har man ingen aning om.

    Jag var på en föreläsning som hette ”Avklädd på nätet” och den gjorde mig väldigt illa berörd men samtidigt medveten om hur det fungerar eller kan fungera…

    Kramar och trevlig helg!

    Kommentar av znogge | januari 24, 2009 | Svara

  2. Jag lägger inte ut ”avklädda” barnbarn eller barn på min blogg… men…. är kluven till den här listan ändå. Upplysning t ex är ju inte helt fel i sammanhanget… Man kan ”låsa” bilder på Flickr t ex att bara visas för en ”sluten” grupp …. Men ändå. Nog skall man kunna få lägga ut semesterbilder, ha en vardags- eller dagboksblogg med bilder på ”ungar och hundar” utan att tänka på att pedofiler kan använda bilderna till sina sjuka syften… hur?. Ska nätet så att säga tillhöra pedofiler med anhang och vi vanliga knuffas undan. Jaga pedofilerna och sätt dit dom istället… tror jag att jag tycker. Kram!

    Kommentar av skatanstankar | januari 24, 2009 | Svara

  3. Heeeeej Lightlyving!Bra skrivet!Hoppas du mår bra o kudden ser skön ut! trevlig helg o m¨nga regniga kramar till dig!

    Kommentar av Lottie Sidén | januari 25, 2009 | Svara

  4. Hm! regniga ska det stå! Var är våååren?

    Kommentar av Lotten | januari 25, 2009 | Svara

  5. Ja det är som att balansera på en väldigt tunn tråd det där, man vill så gärna kunna blogga med god tro, man vill inte tro ont om världen och eller tro att man kan drabbas. Samtidigt är jag lite nojjig med att lägga ut bilder på människor (såväl barn som vuxna) i min närhet just på grund av att man lägger ut dem til alla….

    Kommentar av Vera | januari 25, 2009 | Svara

  6. Håller med Skatan också! Vem ska styra på nätet!

    Kommentar av znogge | januari 25, 2009 | Svara

  7. Visst är det så! Jag funderar också på allt som filmas med hjälp av mobiler och sedan läggs ut – det blir var mans egendom på något vis och detär lite skrämmande.

    Kommentar av pruddelutt | januari 25, 2009 | Svara

  8. Ja, det känns inte bra att veta att man är så utsatt, men det är man ju hela livet. Man kan jufå sitt liv utochinvänt om någon verkligen vill en illa. Detär försrkäckligt att barn ska vara föremål för sånt hemskt.
    är också kluven till det där precis som du Skatan säger också… att det blir ”förövarna” som ska styra världen.

    Kommentar av Moniqa | januari 26, 2009 | Svara


Kommentera

