Lightyliving

Live now when you are alive

Andas rätt är ett bra sätt

Övning i att andas rätt

Lägg dig på rygg. Låt händerna ligga utmed kroppen och handflatorna riktade upp mot taket. Lägg händerna så långt ifrån kroppen det behövs just för att de ska kunna vila på handryggen. Då slappnar skuldrorna av lättare mot underlaget. Slut ögonen för att slippa stimuli av synintryck.

Ta några lugna andetag, genom näsan, bara notera hur det känns, låt andningen komma och gå som den vill. När du legat så några minuter, tar du och lägger en hand över naveln och en hand längst uppe på bröskorgen, strax nedanför nyckelbenet.

Känn nu hur det rör sig i magen och bröstet. Lyfter magen när du andas in eller när du andas ut? eller inte alls? Andas du bara uppe i bröstet?

Ta sedan ett djupt andetag in och sen när du andas ut hjälper du till med bukmusklerna på utandningen det där sista, riktigt trycker ut luften på slutet, slappna sen av och fyll med luft in i nästa andetag. Då brukar magen automatiskt gå ut när du fyller hela lungorna med luft. Gör så några gånger aktivt för att få igång rytmen.

Och det är så du ska andas. När du andas in lyfter magen litegrann och när du andas ut sjunker den ner.

Bröstkorgen vidgas och höjs vid inandning och sänks och sjunker ihop när du andas ut.

När du tränat en stund kan du försöka ta in ännu lite mera luft och andas ut ännu mera. Vila (håll andan) en stund innan du andas in för nästa andetag. Räkna kanske till 5 eller 10 innan du tar ny luft

Vanligtvis har vi lagt av med att andas på detta naturliga sätt när vi blivit vuxna men om du tittar på en liten bebis så är det så vi andas från allra första början. Det som händer omkring oss, alla måsten, stress triggar igång vår ”flyktmekanism” med spända bukmuskler och kortandning.

Därför rekommendar jag att göra några djupa långa andetag så fort tillfälle ges. Riktigt så djupa att magmusklerna slappnar av vid utandning och nervknuten i solarplexus släpper efter. det behöver inte vara märkvärdigare än så. Och andas, ja, det måste vi . Omkring 20 000 andetag om dagen tar vi i stora drag. Så varför inte göra några riktigt bra för dig.  Och GRATIS!!! 

På köpet får vi lättare att hålla oss lugna, fokuserade, sova bättre, slappna av och hålla oss friska eftersom immunförsvaret älskar att det sker ett utbyte i våra celler med ny energi vid inandningen och det gamla skräpet transporteras bort vid utandningen.

Så andas på och njut av att kunna ge dig själv värdefull energi

november 13, 2008 - Posted by | 1 yoga, energy, inspiration, positiv, Simple life, Skönhet och Hälsa, Skojsigt |

2 kommentarer »

  1. Min kompis brukar alltid säga ”Remember to Breathe” när jag är stressad & uppe i varv, men det var först när jag började med yoga som jag fattade vad hon menar… Tack för påminnelsen! 🙂

    Kommentar av Ninnibeth | november 13, 2008 | Svara

  2. Kloka snälla du 🙂
    Tack för att du delar med dig.
    Kram ❤

    Kommentar av Jules | november 14, 2008 | Svara


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: