Lightyliving

Live now when you are alive

Måndag och nya tider

Ja, det är då en riktig aprilmånad på alla sätt. Snö, hagel, solsken om vartannat. *S* Läste att det blir en väldans varm sommar när vi ska ha semester.. alltid en tröst att tro på det =)

Ja, vad har då helgen gått till? Jo, den blev lite trädgårdskrattande, vila, solning, långpromenader, lösa korsord, yoga, goda middagar och annat smått och gott som jag inte brukar skriva om i denna blogg. *hmm..rodnar lite lätt**

Har tagit bort vissnade blomrester och plockat i ordning stenarna jag pyntat med i kryddrabatten. Där har nu de där blommorna jag inte visste vad det var slgit ut. Och det var en sorts skira rödrosa tulpaner. Jättevackra! =) Sen har påskliljorna fått fart och lyser vackert gula och de lilablå hyacinterna är verkligen överraskande vackra. Förra året var de lite mesigare men verkar ha tagit sig ordentligt.

Såg att riddarsporrens ljusgröna blad börjat komma också . den plantan tog jag från mitt föräldrahem, en lite krake,…men nu ser den ut att ta riktig fart.

Den mörkmörkröda stockrosen ser lite tagen ut i bladen av det kalla men det brukar rätta till sig bara värmen kommer. Har grävt och rensat jorden där jag ska sätta squash och ställt pallkragen. Bara att vänta på lite varmare jordtemperatur. Ska sätta lite sallad och sockerärtor… annars blir det bara lite blommor här och var.  HAr man kryddor, sockerärtor, sallad och squash så har man det mesta. *S* Förr satte jag morötter och det var ett himla pillande med dom innan det blev nåt. Och sen när jag väl hade en massa morötter var jag aldrig sugen på det . *S  Typiskt. Nej, bättre sätta sånt som man kan använda färskt och smidigt. Särskilt när inte orken är riktigt på topp heller. Har dock funderat på om jag ska trycka ner några potatisar för att se hur de trivs  här.

Sen har jag sett en massa reportage om rosor och blir ju väldans sugen på att införskaffa. Har lerjord i söderläge med granskog i norr så jag tror att det är väl skyddat om jag skulle vilja ha känsligare sorter. Jaja…får se hur det blir med det. de ska ju skötas de också och klippas och får en massa ohyra. .. njae.. *S*

Idag fyller mitt äldsta brorsbarn 25 år!! Han är 20 dagar äldre än min äldste son. Ska skicka ett sms från faster och gratulera. =) Jisses…25 år sen?? Inte klokt att det är så längesedan!?!?

Jahapp…nu ska jag kolla lite här och sen iväg och jobba. Önskar er en fin fortsättning på måndagen!

*kraam*

 

april 14, 2008 - Posted by | energy, Familj, inspiration, positiv, Simple life, Skönhet och Hälsa, Skojsigt | , , ,

7 kommentarer »

  1. Skönt att läsa om någon som är fylld med energi, skicka gärna lite till mig! Kram och ha det bra idag!

    Kommentar av ordalaget | april 14, 2008 | Svara

  2. *skratt* ja…själva energin är väl inte så himlans på topp.. men jag försöker övertyga mig själv…därför skriver jag så positivt som möjligt

    Kommentar av moniqas | april 14, 2008 | Svara

  3. Full rulle i rabatterna ser jag! Själv har jag mest funderat på HUR jag vill ha det sedan gäller det bara att komma till skott!

    Varm sommar låter bra! Det kör vi på.

    Kram!

    Kommentar av znogge | april 14, 2008 | Svara

  4. ditt ”öga” skrämde mig idag! Vems öga är det, tänkte jag. Rosor är fina, och det sägs att man behöver jobba mycket med dem. Vi har många olika sorter, och ibland sprutar vi dem mot rost. Sedan klipper vi lite. Men fröjden av blommorna är definitivt mer värd än jobbet vi gör, så det lönar sig. Dessutom undrar jag inte om man ibland överdriver vad som måste göras med rosorna. På jobbet har vi några överblivna rosor som klipps aldrig, får inget vatten förutom regn, får ingen gödsel, ingenting, och de blommar så fint varje år!

    Kommentar av pantheraleo | april 14, 2008 | Svara

  5. Här blev det vinter igen…inga rabatter synes än. Men men snart så kommer våren hit oxå (tänker positivt). Ha en ljuvlig måndag 🙂

    Kommentar av Chitza | april 14, 2008 | Svara

  6. Jo, det börjar rycka i rabatt-fingrarna nu! Vi har städdag i området på lördag, så då fortsätter man hemmavid av bara farten. Jag planterade miljoner (nåja) lökar i höstas, men det känns mest som om det är maskrosor i rabatterna än så länge; fast jag ser att tulpaner & påskliljor är på gång iallafall, pärlhyacinterna också… 🙂

    Kommentar av ninnibeth | april 14, 2008 | Svara

  7. Här är en som också satte en massa lökar i höstas, närmare 150 har jag räknat ut då jag har kvar påsarna, (för att veta vad det var 🙂 ) Än så länge är det påskliljor, med de är gamla, pärlhyacinter, även de från förr och mina fina vårstjärnor som tittat upp. Ja, och så krokusarna förstås, men de har ju vissnat för länge sen med snödroppar i mängder.

    Ha en skön måndag!

    Kram

    Kommentar av Märtagreta | april 14, 2008 | Svara


Kommentera

