Lightyliving

Live now when you are alive

Hemma igen och göra slingor i håret

När jag handlade på HM igår köpte jag med ett pkt Slingor som jag tänkte trycka i nu. Mitt mörka hår är så blandat med grått att nu är det inte lönt att ha det mörkt längre. Ska slinga det lite och sen låta det växa ut som det är. ett stort steg för mig som varit mörk så länge. får väl hålla mig till slingor sen i olika färger så det inte blir en sån ful kant när det grå och mörkbruna växer ut,  har sett att det är både slivriga och guldiga strån. Kanske blir så när man har lite rött i det bruna ..har ju mera kastanjbrunt än mörkbrunt.  Och när  jag gör blondering så blir det orange för jag har så mkt rött i stråna. *S* såd et blir till att ta till tyngre artelleri när jag bleker.  Men det  har minskat så nu  måste jag vakta tiden så det inte blir vitt i stället. *s*

Ja, det får bli så… är så trött på att tona håret en gång i månaden .. och tror inte det är bra för resten av kroppen heller att hålla på och tillföra såna kemikalier genom hårbotten. Bättre att använda hättan och slinga lite istället.

eller har ni nån annan idé?

april 1, 2008 - Posted by | energy, inspiration, positiv, Skönhet och Hälsa, våren | , , , , ,

14 kommentarer »

  1. Jag låter mitt vara som det är även om ett och annat grått skymtar! Har så känslig hårbotten att jag inte skulle våga färga eller tona hela tiden!
    Kram!

    Kommentar av znogge | april 1, 2008 | Svara

  2. Toppenidé. Grått hår i olika toner kan vara hur vackert som helst! Så att slinga det på väg dit är en bra tanke…

    Kommentar av Åsa G | april 1, 2008 | Svara

  3. Jag färgade håret för ca 2 veckor sen(å det var länge sen jag gjorde det…) – hade inte tänkt göra det men mina gråa höll på att ta över hela huvudet- och redan nu så ser jag en liten, liten utväxt…
    Kanske bäst att gilla läget för precis som du så tror jag inte att det är så vidare värst hälsosamt att färga, tona, bleka… för ofta.

    Kommentar av Chitza | april 1, 2008 | Svara

  4. Znogge: Ja..börjar känna att det nog är dags att acceptera att håret är gråare och det är så det blir när man är över 50 år..*S* men har nog haft svårt för det.

    Åsa: Ja, tror också det kan bli en trevligare övergång än en brun kant som övergår i grått. =)

    Chitza: Ja du ser… det är ju inte kul. Vi får göra lite lätta slingor i stället och se till att ha tuffa frisyrer istället =)

    Kommentar av moniqas | april 1, 2008 | Svara

  5. Tack för din gulliga kommentar på min blogg.
    Sy på maskin klarar jag inte alls….jag går helt enkelt inte ihop med symaskiner.=)
    Jag har inget grått i håret ännu men det är tråkigt råttfärgat så jag tonar det lite då & då.
    Tror att toningarna som finns idag är ganska snälla mot hår och hårbotten.
    Hoppas du blir nöjd med slingorna.
    Ha en fortsatt bra dag!
    Kram

    Kommentar av Helena | april 1, 2008 | Svara

  6. Hej på dig!
    Det kommer att bli jättebra. Ja gör slinger i mitt hår och jag tycker att det är så bra för då märker man inte en sådan kant när det växer ut. Det var ju hopplöst fult när man såg en grå utväxt, då fick man iväg igen och få det penslat.
    Nästa gång blir det den tionde gången för mig hos denne frisör och då är det gratis, inte dumt va? Men så har kanske alla det nu, eller?
    Lycka till med håret!
    Kramar om!

    Kommentar av livsnjutare | april 1, 2008 | Svara

  7. Hoppas det blev riktigt bra och du känner dig nöjd. Jag tycker du ska rådgöra med en frissa, (fast det skulle jag aldrig göra, jag har frissafobi 🙂 )kanske du kan få det bästa rådet där.
    Ha en skön måndagskväll. Kram

    Kommentar av Märtagreta | april 1, 2008 | Svara

  8. Själv köpte jag ett sånt där paket med en liten borste. Ser ut som en mascaraborste. Får man bara in tekniken så funkar det riktigt bra!

    Du får ju fota och lägga ut en bild! 😀

    Färgade håret nyligen själv, men inga slingor. Det blev VÄLDIGT rött! Hahahahaha!!

    Fast inga grå hårstrån.
    Kram Liselott

    Kommentar av Liselott | april 1, 2008 | Svara

  9. Jag börjar på att bli väldigt grå och har färgat en del genom åren – men aldrig heltäckande. Frisören nyttjar det gråa och spräcklar till det ännu mer….Men just nu har vi sparkampanj i familjen pga allt resande som väntar framöver och alla måste dra sitt strå till stacken. Och då får nog hårfärgning anses onödigt. Suck…

    Kommentar av pruddelutt | april 1, 2008 | Svara

  10. Jag har fått hela huvudet fullt av silvergråa hårstrån, men konstigt nog så känner jag mig väldigt bekväm med att bli gråhårig. Kanske för att jag tycker att det är vackert när människan åldras och för att det ser lite charmigt ut med grått hår (jag vet, jag är konstig)..min bror har börjat raka sig när han fick gråa hårstrån *S* men skägget är lite gråsprängt…snyggt tycker ju jag då!.
    Hoppas att du har det bra! Kramen

    Kommentar av Queen | april 1, 2008 | Svara

  11. Jag hade faktiskt en period när jag bestämde mig för att leva med ”de små grå”, fick till och med till det hos frissan och la in mörkare grå slingor, det var riktigt snyggt. Tills jag en morgon såg något grått och trist i spegeln, då blev det färgburken från affären och nu är de små¨grå borta för denna gången. Tänk hur man håller på!!!!
    Kramizzzzz

    Kommentar av curlingmormor | april 1, 2008 | Svara

  12. Hej hej!

    Tack för påhälsningen och kul att folk finns kvar trots lång frånvaro :o).

    Det där med hår är ju så himla roligt, jobbigt, kul, föjävligt, mycket att göra och ibland nästan inget att göra för det är fint i vilket fall.

    Jag har färgat och tonat och slingat håret i många herrans år, men nu har jag inte gjort det på nästan ett helt år. Jag vet helt enkelt inte vilken färg jag ska ta. Jag har visserligen inga gråa hårstrån, men gillar att färga ändå, för förändringens skull.

    Min mamma ryckte ut sitt första gråa hårstrå och förvarar det numera i ett litet silverskrin. Vet inte varför, hon blev bara så himla glad. Tror att det har att göra med något sedan ungdomens dagar och omständigheterna i livet som hon mot alla odds har klarat av ända upp till gråa-hår-dagarna.

    Idag är hon flintis på grund av cellgifterna, men behandlingarna är över, endast strålningen återstår, och håret börjar fjuna till sig så sakteligen. Vi tror att det kommer att bli riktigt salt – och peppar hår; i alla fall håller mamma tummarna för det. Hon tycker att det är så vackert med grått hår.

    Jag är böjd att hålla med min mamma, fast jag tycker nog att det gäller alla möjliga färger. Och för att snurra upp det ihopsnurrade, så vill jag nog mest säga att man ska nog ha det som man vill så blir resultatet det bästa.

    Känner mig lite rostbrun just nu, så det kanske blir en toning till helgen, vem vet?

    Kram från Asfalten

    Kommentar av Asfaltmamman | april 1, 2008 | Svara

  13. Inga bra ideer ang hårfärgning annat än att det är löjligt roligt! 😉
    Jag exprimenterar nog i mesta laget, men kul har jag, och lär mig gör jag också. Ibland… haha

    Hoppas du blir nöjd.

    Kommentar av Myra | april 1, 2008 | Svara

  14. Ja tackar för alla tips! Mycket tänkvärt ni svarat här. Visst är det kul att greja lite med håret och det gör ju sån skillnad på vilken nyans och färg man tar.
    Tänker på mina kollegor som tappat håret på grund av cellgiftsbehandlingar och fått tillbaka håret. Vilken lycka! Så jag är tacksam att jag har mitt hår som egentligen är väldigt bra kvalitet på även om jag har svårt med att förlika mig med gråheten. =)Men det blir väl bra med det också. och slinga lite kan manju göra utan att det är så farligt tror jag, för att man har hätta mot hårbotten

    Kommentar av moniqas | april 2, 2008 | Svara


Kommentera

