Lightyliving

Live now when you are alive

Gaah…onsdag…sovmorgon…:-9

ang_0614.gifJa, kära nån, vaknade strax efter 7 idag. Skönt att jag jobbar eftermiddag. Har yogagrupp idag. Vi har kommit en bit på väg och de är duktiga på att gå in i sig nu, redan skillnad. Det gäller för mig att vara informativ i rörelserna så de kan koncentrera sig på andningen och rörelsen utan att titta på  mig.  En utmaning som är kul =)

Grådis ute, rena vårvädret, och fågelstackarna kvittrar som det vore april. Bara de inte blir allt för lurade nu.  Snart är ju mars som kan vara så soligt men kalla frostiga nätter. Minns mina unga år med långpromenader på skarsnön och solen i ansiktet. mm..det var härligt!

Kollade på House igår och det var intressant som vanligt att se hur han nystade upp diagnosen under tiden han hann med en massa intriger och annat. *skratt* Han är ju så himla charmsnygg den karln!

Vi hann en sväng på gymmet efter att Älsklingen kom hem..en sån där halvtimmes,,,, 5 min uppvärmning,,, och jag tränade mina bröstmuskler.. för när jag ska göra ”låga plankan” innan ”kobran” vill bara min högersida sjunka ihop och har så dåligt kraft där.  Rodde i roddmaskinerna också och fick upp min endorfinnivå så jag var alldeles rusig när jag gick hem. *skratt*

Noterar till min glädje att det är många av de anställda som utnyttjar vårt fina gym och håller sig i trim. Jättehärligt! På IVA har man startat en ganska stor grupp där man inbjudit Viktväktarna som coach och det verkar framgångsrikt.  Samma arbetsplats som har den härliga sångkören som uppträdde på Valsverket när vi hade vår julklappsfest i januari. Jag spelade in en sång när de sjunger om en läkare på Stroke-enheten som är så kul =) den finns nu på Youtube.

http://www.youtube.com/profile?user=harrysdotter

Kanske inte bästa kvaliteten men det går ju att höra hur det låter i alla fall =)

Jo då..igår somnade jag skönt på soffan under den tjocka pläden. Sov i en timme ungefär och den där stunden efter att ha sovit är så skön… när jag känner mig utvilad och helt klar i knoppen och avspänd. Tänk om den känslan kunde sitta i sen. Så härligt det vore. Lånade en bok igår på Medicinska biblioteket som heter ”Långvarig smärta” av Ulf Jakobsson (red.)

Där fanns de olika smärttillstånden beskrivna…fibromyalgi, artrit, arthros, smärta efter stroke… och de olika sätt man kunde gå till väga för att få acceptans och stadierna som man kan likna vid sorgearbete. När smärtan är en del av livet och man får utgå ifrån att den inte kommer att försvinna. Det är viktigt att göra saker som man mår psykiskt bra av även om det kostar på med mer smärta ibland. Att hålla sig undan skapar bara mer att man ”är” en smärta istället för en människa med smärta. Intressant och en hel del AHA-upplevelser.

Det som var uppenbart i flertalet kapitel är den brist som alla möter på förståelse bland vårdpersonal som har för dålig kunskap om smärta och dess olika ansikten. Att inte bli trodd och känna sig mindervärdig. 

Nehepp..nu ska jag göra min morgonyoga och sen käka frukost.  Ska ge mig ut i dagsljuset också en sväng och lyssna på fågelkvittret. =) Hoppas ni får en bra dag och blir sedda för de unika och sköna personer ni är =)

***kraaam***

Jag är nu villig att erfara alla mina känslor.
Det är rätt för mig att ha roligt och njuta av livet
Jag tycker om saker som får mig att känna mig bra

februari 27, 2008 - Posted by | back pain, planering, satansvärk, Simple life, Skönhet och Hälsa, stavgång, stress, Stroke | , , , , , , , ,

4 kommentarer »

  1. Hos mig regnar det även i dag och det är bara så dystert att det inte är sant! Det hjälper liksom inte riktigt att fåglarna kvittrar och att det blommar här och var! Jag vill se solen!
    Kram!

    Kommentar av znogge | februari 27, 2008 | Svara

  2. Ja du znogge…det är så sant…jag längtar också efter solen!! Så in i bängen =)

    Kommentar av Moniqa | februari 27, 2008 | Svara

  3. Här snöar det! Mycket!
    Igår var det helt underbart – riktigt vårväder med fågelkvitter och takdropp. Längtan ut i naturen var stor och tanken på en termos fylld med varm choklad och ostmackor gjorde inte längtan mindre.
    Hoppas du har en underbar dag
    Kramas

    Kommentar av Chitza | februari 27, 2008 | Svara

  4. Kilar in för att önska dig natti natti och hoppas att du får en härlig dag imorgon!!!!
    Kramizzzzzz

    Kommentar av curlingmormor | februari 27, 2008 | Svara


Kommentera

