Lightyliving

Live now when you are alive

Stroke var orsaken

rodsvarttulpan.jpgtill att jag tog mig tid att börja blogga och använda både huvud och händer…samtidigt! Det har varit en stor hjälp faktiskt att både ta del av andras bloggar och samtidigt själv kunna skriva ner lite daganteckningar som jag själv känner för. Sen är det så stimulerande att få kommentarer av andra och lite feedback både när det är roligt eller jobbigt.

Diktandet har jag hållit på med sen slutet av 90-talet men det var först i början av 2000 som jag började skriva mera regelbundet. Det är skönt att inte det försvunnit att hitta ord, ok, har lite svårt ibland om jag jämför med förut men inget som jag kan kalla besvärligt. Tar lite mera tid allting nu. Är tvingad att vara här och nu för annars försvinner jag på nåt sätt.

Min hjärna vill inte vara med riktigt om det blir för mycket ljud och för rörigt. Har svårt att koncentrera mig på något då. Är lättavledd så det stör mig!! Skitjobbigt! Är hela tiden på väg till nåt annat än det jg höll på med. Eller också blir jag sittande helt ur stånd att ta mig för nåt alls. Helt otroligt tråkigt. Men jobbar på det. *s* Vad annat kan jag göra? Och sen är det viktigt med dessa mikropauser. De är guld värda för min hjärna. Försöka tömma hjärnan på intryck.

T ex ibland så vill maken spela radio och lyssnar på musik och det kan vara väldigt tröttande när jag ska laga mat eller läsa eller göra nåt annat. Sånt som jag inte reagerade på förut. Det är ju besvärligt för honom också, så jag har börjat använda öronproppar. *fniss*

Snarkningen har jag läst så mycket om nu hur den kan bidra till att man får kärlsjukdomar och det är tur att jag äntligen fått en sån där CVPAP apparat med överttryck så jag inte nästan svimmar när jag ska sova. Min syresättning är visst helt usel då och det förklarar varför jag vaknat på nätterna alldeles yr och stickningar och trott jag skulle dö.  Sen har jag varit så trött på dagarna och hela tiden gått med influensaliknande symtom…. fast det liksom aldrig brutit ut. Det är skönt att vara av med kan jag ju säga! Såna symtom räcker gott och väl att man har när man verkligen har influensa!

Idag gick jag en promenad igen med stavarna nere vid sjön. Fantastiskt vackert och sjön var alldeles spegelblank och det var varmt i luften som en försommardag! Helt overkligt! Men underbart!

När jag är ute och går får jag tänka mig för för jag snubblar så lätt med högerfoten om jag inte tänker ordentligt på att sätta ner den med hälen först. Och det är ju inte så lätt att tänka på när det är så mycket att titta på omkring mig. =)

mars 26, 2007 - Posted by | energy, inspiration, Simple life, Stroke | , , , , , , , , , ,

8 kommentarer »

  1. Jag är glad att höra att du hittade ngt meningsfullt att göra för att träna upp dig 🙂
    Stroke är ju en sjukdom som verkligen kan drabba människor på helt olika sätt, från bara en ”lätt” förlamning i handen till helt sängliggande.Spännvidden är stor.
    Du verkar så hälsosam och pigg, att man nästan skäms över sig själv 🙂

    Stor kram/Ann

    Kommentar av Annmysterie | mars 26, 2007 | Svara

  2. Jag blir så glad över att höra dig berätta…att det finns en sån jädraranamma!!*ler* Jag vill alltid tro att viljan är den starkaste drivkraften att komma framåt oavsett vad som drabbar oss…..Kram på dig!

    Kommentar av rodull | mars 26, 2007 | Svara

  3. Jag är lite hjärnskadad efter en stresskollaps 2002 och känner igen mycket av det du skriver om här. Kanske inte spelar så stor roll vad det är som händer – man reagerar ungefär lika.
    Kämpa på – du är jätteduktig!
    Kram 🙂

    Kommentar av pruddelutt | mars 26, 2007 | Svara

  4. Du får nog helt enkelt känna efter när du mår bäst och hur det är då omkring dig. Men att skriva i bloggform är nog en ypperlig träning, så även diktandet!
    Ha en fortsatt bra måndagskväll.
    Kram

    Kommentar av znogge | mars 26, 2007 | Svara

  5. Vad generöst av dig att delge oss din berättelse, tycker att du är storartad!!!! Som du säger så är det väldigt positivt med detta bloggande, man får ju verkligen koncentrera sig på att hitta bokstäverna och tänka på vilka ord som skall präntas.
    För mig som är heltids-sjukskriven på grund av mina leder så är detta med bloggande en helt fantastisk terapi.
    Håller med Rodull, du verkar ha sån ”jädraranamma” man blir verkligen peppad av dig!!!
    Ser fram emot nästa dikt!!!!!!
    Kramizzzzzz o var rädd om dig!!!

    Kommentar av curlingmormor | mars 26, 2007 | Svara

  6. Det som slår mig när jag läser ovanstående är att du verkar så ung. På något sätt tänker jag stroke = gammal men jag vet ju att det inte är så. Men jag smittas av din livsglädje och skäms lite för mitt gnällande om jobbet………Jag borde vara glad för varje dag som jag får njuta av gåvan att stiga upp ur sängen frisk och kry.
    Ha en fortsatt trevlig kväll, kram!!

    Kommentar av susannna | mars 26, 2007 | Svara

  7. Så härligt verkligt du beskriver allt, det är som om jag finns med dig. Och fräsch är du, verkligen! Du kämpar och sliter och nyttjar alla medel som är roliga också, du tar vara på det lilla och gör det till något stort. Tacksamhet! Ha det nu så skönt idag och slit inte för mycket. Jag trappar själv ned…

    Kommentar av geddfish | mars 27, 2007 | Svara

  8. hej hej !! jag känner igen massor av det som skrivs här ! jag gick från en dansant hårt idrottande 25 åring till en i mina ögon fullkomligt oduglig människa bara över en natt 😦 fick en hjärnblödning för lite mer än två år sedan med droppfot som resultat !!:( handbollen har jag inte kunnat släppa än och jag sitter dagligen och jagar läkare eller någon som kanske kan hjälpa mig att bli av med denna åkomma !! men det e en djungel ju !! allt har blivit mycket bättre på de två år som gått men jag kan ändå inte vara glad!!!:( negativ ??? ABSOLUT !! BITTER?? JA VÄLDIGT OFTA MEN JAG FÅR ALDRIG GLÖMMA ATT ODDSEN FÖR MIG ATT ÖVERLEVA VAR 0,1 % DET E SVÅRT ATT VARA GLAD NÄR JAG SER DET SOM ATT JAG FICK ÖVERLEVA MEN LIVET TOGS IFRÅN MIG ÄNDÅ EFTERSOM JAG HAR LEVT HANDBOLL SEDAN JAG VARA 9 ÅR GAMMMAL !!! NU HAR JAG HUNNIT BLI 27 OCH KAN FÖR TILLFÄLLET INTE SPELA MEN JAG SKA SPELA IGEN DET HAR JAG GETT MIG FAN PÅ !!! TACK FÖR ATT NI SKRIVER ALLIHOPA SÅ ATT JAG SLIPPER KÄNNA MIG ENSAM I MITT HELVETE !! JAG HAR HAFT DET BRA OCH KLARAT MIG UNDAN RELATIVT LÄTT MEN DET ÄR SVÅRT ÄNDÅ !! kämpa på !!! den dagen vi ger upp e det mer eller mindre slut !!

    Kommentar av fredrik.lindorff@spray.se | augusti 30, 2008 | Svara


Kommentera

